ЛЮФТИК ЛЮБОВ ВІКТОРІВНА
Вчитель фізичної культури вищої категорії, «старший вчитель», стаж роботи 30 років
Керівник туристичного гуртка «Сіріус»
"Без здоров'я і мудрість незавидна,
і мистецтво бліде і сила в’яне
і багатство без користі
і слово безсиле!" (ГЕРОДОТ)
Удосконалення
якості навчально-виховного процесу з урахуванням впровадження в повсякденну
практику здоров’язберігаючих технологій
Чому ми звертаємося сьогодні до теми здоров'язбереження у школі?
Тому
що здоров'я дітей — одне з основних умов щастя, радості й повноцінного життя
батьків, учителів, суспільства в цілому. Для України головною проблемою, що
пов'язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров'я дітей та
учнів. Турботу викликає різке погіршення фізичного та розумового розвитку
молоді, а також відсутність мотивації до збереження та зміцнення здоров'я.
У
третьому тисячолітті особливо гостро постає проблема людини та її здоров'я.
Дійсно, стан здоров'я є показником духовного, соціально-економічного й
біологічного добробуту населення, рівня цивілізованості країни. Гуманізація
освіти вимагає якісно нового підходу до потреб людини, формування стійких
мотивацій до здорового способу життя, позитивної соціальної поведінки.
Здоров'я учнів перебуває в прямій залежності від умов навчання, правильного
чергування навантаження та відпочинку, умов сімейного виховання тощо. Таким
чином, збереження та зміцнення морального, фізичного та психічного здоров'я
вихованців є одним із першочергових завдань загальноосвітньої школи, на чому
наголошує Концепція загальної середньої освіти.
Основна мета сучасної школи
полягає у формуванні здорової особистості Здорової як фізично так і духовно.
Тому кожна школа сьогодні шукає свій шлях змін у просторі покращення якості
освіти та виховання
І кому ж як не нам , вчителям
фізкультури підвищувати рівень здоров’я учнів, забезпечувати їхню рухову
активність, привчити до щоденних занять фізичними вправами, та навчати учнів вести
здоровий спосіб життя.
Як
вчитель фізкультури я глибоко переконана, що шляхом використання засобів фізичного
виховання та фізкультурно-оздоровчої роботи закладаються основи для збереження
і розвитку здоров’я кожного члена суспільства. Досягти цієї мети можна лише за
умови здійснення освітнього процесу на принципах, що забезпечують оздоровчу
спрямованість, враховують рівень індивідуального розвитку учня. Дуже важливим аспектом є необхідність орієнтації на кожну дитину.
тобто індивідуальний підхід в організації особистісно орієнтованого фізичного
виховання. Учні суттєво відрізняються за
багатьма показниками: станом здоров’я, рівнем фізичного розвитку, рівнем
сформованості і функціонування різних органів і систем організму тощо. Тому
диференційований підхід у фізичному вихованні повинен враховувати різні сторони
рухового розвитку особистості.
Метою діяльності педагогічного колективу нашої школи
у цьому аспекті є « Забезпечення здоров’язберігаючого простору, сприяння
фізичному розвитку особистості учня,
удосконалення життєво важливих рухових навичок, зміцнення здоров’я на засадах
диференційованого підходу на уроках
фізичної культури на основі фізичної підготовленості та здоров’я
школярів в організації процесу фізичного виховання.
Для
забезпечення цілеспрямованого
спортивного розвитку учнів у школі працює ціла система. Це і 3 уроки фізичного
виховання в кожному класі, спортивні секції ( секція спортивного туризму та
секція ігрових видів спорту.) В школі працює танцювальний гурток, проводяться жваві перерви
і ціла низка спортивних заходів.
Заняття танцювального гуртка
(керівник Приймак Юлія Юріївна)
(керівник Приймак Юлія Юріївна)
Вивчення
стану здоров’я дітей та раціональний розподіл їх на медичні групи має важливе
значення для опрацювання оздоровчих заходів і створення для них оптимальних
умов навчання та виховання.
Самостійність
у роботі, зростання її ролі в системі особистісно орієнтованого навчання сприяє
повнішому розкриттю потенційних можливостей учнів, забезпечує формування в них
інтересу до вивчення предмета, активізує мислення, спонукає до глибокого знання
програмного матеріалу, виробляє вміння активно набувати знання та навички.
Оптимальний добір різних видів вправ для самостійної фізичної діяльності учнів,
на мою думку, може бути одним з основних показників роботи
Тому
вчителі фізкультури нашої школи прагнуть
того, щоб їх робота з дітьми дала реальну можливість знайти кожному для себе ту
сферу діяльності, яка імпонує їм найбільше і в якій вони найповніше реалізуються. Тому головним завданням нашої
школи є створення здоров’язберігаючого простору для розвитку фізичних якостей
учнів та диференціація учнів за рівнем
підготовленості в організації навчальної та позакласної фізкультурно-оздоровчої
роботи, де вирішуються завдання зміцнення здоров’я, удосконалення життєво
важливих рухових навичок і вмінь, підвищення ефективності занять, застосування
їх у різних за складністю умовах. Отже,
процес фізичного розвитку особистості учня організований нами таким чином, що
індивідуальний досвід школяра не витісняється, а навпаки, розширюється і
наповняється шляхом постійного узгодження використання всього того, що накопичене
учнем у його власній життєдіяльності.
Основна роль у здоров’язберігаючій діяльності школи
відводиться грамотній організації навчального процесу.
В школі
створені комфортні умови для навчання: є обладнаний стадіон, спортивний
зал для занять з фізичної культури.
Розклад складений згідно нормативних вимог. Для прогулянок на свіжому повітрі
введені великі перерви по 20 хвилин. Обов’язковою для учнів є ранкова зарядка
за різними комплексами на свіжому повітрі.
На кожному уроці проводяться фізкультхвилинки,
розроблені вчителями та методичними об’єднаннями школи. Ці хвилинки тривають
2-3хвилин, вони підвищують рухову активність учнів. Це комплекси вправ на
розвиток постави, корекції зору, розвиток дихальної системи, регуляцію
психічного стану та інше.
Спортивно-оздоровча робота в школі сприяє фізичному
розвитку дітей, усвідомленню цінності власного життя і збереження здоров'я. Вже
за традицією навчальний рік починається із відкриття шкільної спартакіади.
Олімпійський тиждень, «Веселі старти», «Старти надій», шахи, шашки, змагання з
баскетболу та волейболу.
У кожному класі ведуться листи здоров’я учнів.
Розроблені правила для учнів, які сприяють формуванню здорового способу життя
учнів.
На уроках фізкультури вчителі враховують вікові та
анатомо-фізіологічні особливості розвитку учнів розкривають значення занять
фізичними вправами, сприяють формуванню вмінь та навичок здорового способу
життя, профілактики захворювань, травматизму. Вчителі постійно навчають учнів
піклуватись про своє фізичне вдосконалення, володіти знаннями в області
гігієни, формувати активну позицію здорового способу життя.
В школі проводяться бесіди, тренінги, практичні
семінари: “Актуальні проблеми сучасності”, “В здоровому тілі - здоровий дух”,
“Бережи здоров’я замолоду”, “Рецепти здоров’я”, “Ні - шкідливим звичкам!”,
“Секрети довголіття ”, “Хочеш довше жити - кидай палити ”, “Наркотику Ні!”, які
навчають підлітка свідомо керувати власною поведінкою за будь-яких обставин.
Гордістю нашої школи є
туристичний гурток, де учні здобувають знання та практичні навички виживання, самообслуговування,
проходження вертикальних маршрутів. Вчаться скелелазінню, умінню читати карту
та орієнтуватися за компасом, надавати першу долікарську допомогу, складати
маршрути походів по рідному краю. Наші учні постійно приймають участь в
обласних змаганнях зі спортивного, водного, гірського туризму та скелелазіння. В цьому навчальному році у грудні
наші учні Парій Ігор учень 8 класу та Семон Ангеліна зайняли III місце на Відкритому Чемпіонаті
Дніпропетровської області зі скелелазіння.
Заняття туристичного гуртка
Участь в обласних змаганнях
Подорожі та екскурсії
Використання
елементів туризму на уроках фізичного виховання у сучасній школі
Сьогодні гостро стоїть проблема
дозвілля учнів, організація активного відпочинку. І в цьому плані туристична
діяльність могла б зіграти позитивну роль. Адже відомо, що активний туризм з
його великими, але рівномірно розподіленими в часі навантаженнями позитивно
впливає на психофізичний стан дітей, дозволяє моделювати реальні життєві
ситуації і спонукає до конкретних поведінкових актів.
Туризм,
як засіб фізичного виховання учнів
створює найбільш сприятливі умови для оздоровлення дітей. В туристичних
походах діти на практиці використовують вивчені на уроках фізичної культури
рухові дії (подолання перешкод, ходьба, лазіння і ін.). Туризм також є засобом
збагачення життєвого досвіду та пізнання краси природи. Окрім того, туристичні
походи пов'язані з перебуванням на відкритому повітрі і з максимальним
використанням природних факторів (води, повітря, сонячних променів), які
зміцнюють здоров'я та загартовують організм учнів.
У
Баглійській СЗШ вже більше 20 років працює туристичний гурток» Сіріус». Досвід
вже маємо неабиякий. Це походи по Кримських
та Карпатських горах, походи по рідному краю, пізнавальні поїздки та
подорожі по Україні ( Київ, Одеса, Львів, Умань, Запоріжжя та ін.), Прибалтиці. У «2013 році для освітян
Дніпропетровського району проведено подорож по Європі ( Краків, Закопане,
Відень,Флоренція, Рим, Венеція). Гуртківці постійно приймають участь в обласних
змаганнях з техніки пішохідного,
гірського, водного, велосипедного туризму та скелелазіння. Маємо безліч
нагород.
Які ж
завдання ми ставимо у гуртку
щодо розвитку учнів. Це -
відроджувати духовність, виховувати у дітей національну свідомість, любов до рідної
країни; підвищувати результативність навчання й виховання за допомогою яскравих
прикладів із навколишнього середовища; збагачуватися досвідом спільної
діяльності, спілкування; здійснювати свій особистісний розвиток ; сприяти
оздоровленню, підвищенню рівня фізичної підготовки; вчитися раціонально,
навчити постійно стежити за екологічним станом довкілля та вчасно ознайомлювати
з результатами досліджень громадськість; подорожувати Україною, вивчати історію
славетних міс. Кожна туристська подорож формує певний досвід терплячого долання
незручностей, виховує любов і повагу до людей, рідного краю, учить шанобливо
ставитися до традицій, вірувань, світогляду інших народів тощо. У процесі
подорожей відбуваються розвиток пізнавальної активності, забезпечення
можливості адекватного самопізнання, озброєння комунікативними вміннями і
навичками. у пізнанні світу, накопиченні досвіду, формуванні світогляду кожного
з нас; про географічні, історичні, екологічні тощо особливості довкілля,
вчаться зберігати їх для наступних поколінь, що сприяє розвитку науки,
культури, мистецтва та інших галузей людського суспільства; відбувається
оволодіння навичками взаємодії з іншими людьми, правилами поведінки в команді;
фізичне і психологічне здоров’я.
Ось чому
туризм зараз включено до програми
«Фізичне виховання школярів у загальноосвітніх навчальних закладах».
Наводимо
деякі з етапів пропонованих програм із застосуванням елементів пішохідного
туризму, в яких учасники виконують спочатку завдання самі, а потім всією
командою, тобто без допомоги інших членів команди неможливо пройти випробування
в поодинці.
Рух по жердинах.
А) Етап
заснований на індивідуальній активності кожного учасника.
Етап
обладнаний 5 опорами і 1 жердиною для кожної команди (в якості опор
використовуються старі автомобільні покришки або дерев'яні бруса). За командою
"Марш" перший учасник рухається по жердин, укладаючи їх на опори.
Обидва кінці жердини під час руху по них повинні знаходитися на опорах. Не
допускається використовувати жердину в якості жердини, перестрибувати з опори
на опору. Перед стартом жердини лежать поруч з першою опорою. Після проходження
етапу учасник повертає жердини до першої опорі і передає естафету наступному
учаснику команди. Усі наступні учасники проходять етап так само, як і перший
учасник.
Б) Етап
заснований на злагодженості дій команди (приклад з кількістю учасників в одній
команді 6 осіб).
Етап обладнаний
5 опорами і 3 жердинами для кожної команди. Завданням є пройти випробування
одночасно всією командою, але з меншою кількістю жердин.
Рис. 1. Етап "Рух по жердинах"
Приклад
проходження учасників на етапі. Перший учасник бере першу жердину і кладе на
перший проліт, потім з другої жердиною просувається до другого прольоту,
укладає жердину і очікує другого учасника, який просувається з третьої
жердиною, вкладає її на третій проліт і разом з першим учасником залишається на
четвертій колоді (або колесі ). Третій і четвертий учасники проходять на третю
колоду (колесо). П'ятий і шостий учасники проходять на другу колоду, забирають
жердину з першого прольоту і передають першому учаснику, який вкладає її на
останній проліт, і йдуть з етапу. Третій, четвертий, п'ятий, шостий учасники
просуваються на один проліт далі, шостий учасник забирає жердину з другого
прольоту і передає її до кінця етапу; і так далі до кінця, поки всі учасники з
жердинами не підуть з етапу.
Туристичні
вузли.
А) Етап
заснований на індивідуальній активності кожного учасника. Етап обладнаний
картками із зазначенням назв вузлів і репшнур (6 мм або 8 мм довжиною 1 м). За
командою "Марш" перший учасник команди бере першу картку і в'яже
зазначений на ній вузол. Після цього передає естафету наступному учаснику. Усі
наступні учасники проходять етап так само, як і перший учасник.
Вузли,
рекомендовані для застосування на етапі: прямий, зустрічний, провідник,
провідник "вісімка", подвійний провідник, австрійський провідник.
Б) Етап
заснований на злагодженості дій команди. Етап обладнаний картками із
зазначенням назв вузлів і реп-шнур (10 мм завдовжки 5-7 м).
Завдання. Два
учасники беруть участь, обидва тримаються за кінець однієї цільної мотузки. Не
відпускаючи рук, удвох зав'язують вузол.
Вузли,
рекомендовані для застосування на етапі: прямий, простий, провідник, провідник
"вісімка", австрійський провідник.
Рис. 2.
Техніка в'язання вузла "Автрійський провідник", першій спосіб
Рис. 3. Техніка
в'язання вузла "Автрійський провідник", другий спосіб
Орієнтування
Етап полягає в
орієнтуванні у будівлі школи за схемою школи.
Перед стартом
кожна команда отримує карту-зразок і протягом однієї хвилини учасники команди
намагаються запам'ятати розташування топографічних об'єктів і знаків на ній.
Після закінчення хвилини карту забирають. За командою "Марш" перший
учасник отримує схему школи, на якій позначено місця розташування фрагментів
карти, яку давали перед стартом для запам'ятовування, та починає орієнтуватися
по школі, використовуючи схему школи, щоб знайти перший фрагмент карти. Після
знаходження фрагмента карти учасник повертається і передає схему школи іншому
учаснику і т.д. (рис. 5). Перемагає та команда, яка швидше збере всі фрагменти
карти і з цих фрагментів по пам'яті правильно складе карту. Кількість
фрагментів карти залежить від кількості учасників.
Рис. 5. Етап "Орієнтування"
Навісна
переправа. Етап обладнаний двома натягнутими паралельними мотузками в ширину
залу одна над іншою для кожної команди. На перилах позначені небезпечні точки
етапу, стартова лінія, за яку не можна заступати без страховки. За командою
"Марш" перший учасник починає рух по перилах. Переправа може бути
навантажена тільки одним учасником. Учасники переправляються по навісний
переправі з самостраховкою.
Рис. 6. Етап "навісна переправа"
Порядок
страхування до поручнів:
-
стати
на самостраховку (пристебнутися страхувальним вусом, довжина якого не повинна
перевищувати довжини руки і не коротше) на верхню мотузку, що не заступаючи за
стартову лінію;
- залізти
на нижню мотузку і почати рух;
- порядок
відстібання від перил - зворотний;
- заступивши
за фінішну лінію і відстібнувши страховку від верхньої мотузки, другий учасник
може починати пристібання страховки і рух. Забороняється навантаження перил
(відтягування вниз) іншими учасниками. Дозволяється взаємодопомога у процесі
пристібання до поручнів і відстібання.
Техніка в'язання туристичних вузлів
Бажаємо успіхів!
Техніка в'язання туристичних вузлів
Бажаємо успіхів!
Немає коментарів:
Дописати коментар